تاریخ انتشار: چهارشنبه 1401/03/11 - 18:53
کد خبر: 434241

در گفتگوی تصویری با فعالین دانشجویی خوزستان مطرح شد؛

نظری: ساختمان‌های بیشتری در آبادان بدون مجوز هستند/ پناهی: برخی اوقات خود مردم اجازه برخورد با متخلف را نمی‌دهند

نظری: ساختمان‌های بیشتری در آبادان بدون مجوز هستند/ پناهی: برخی اوقات خود مردم اجازه برخورد با متخلف را نمی‌دهند

بهادری در ادامه با اشاره به یک مطالبه بسیج دانشجویی که در حال پیگیری هستند گفت: یکی از مواردی که در خوزستان کاربردی است قانون حد بستر خوزستان است و اگر کنار رودخانه بروید می بینید که در کنار رودخانه و حتی داخل خود رودخانه با رانت های مختلف اقدام به ساخت ساختمان می کنند.

به گزارش خبرنگار تشکل های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  در حالی 9 روز از حادثه متروپل آبادان می‌گذرد که کارشناسان و مدیران، پشت پرده‌های بیشتری از تخلفات مالک آن را افشا می‌کنند. همچنین هشدارها درباره نظارت جدی بر ایمنی ساختمان‌های کشور ادامه دارد. سهل‌انگاری برخی نهادهای شهری و نظارتی از جمله شهرداری و شورای شهر آبادان موجب قد کشیدن برجی شد که ظرفیت بالا رفتن را نداشت! این ضعف‌های نظارتی، دست مالک و پیمانکار متروپل را برای افزایش غیرقانونی طبقات با شیوه‌های غیراستاندارد باز گذاشت، تا جایی که جان باختن و مصدومیت ده‌ها نفر از شهروندان بی‌گناه آبادان را رقم زد.

حادثه تلخ متروپل البته عبرت‌هایی برای مدیران و دستگاه‌های مسؤول داشت تا بتوانند بر خلاف مقامات پیشین، نظارت جدی و اصولی بر روند ساخت‌وسازها و اصول ساختمان‌سازی در سراسر کشور داشته باشند.

از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» در گفتگویی با فعالین دانشجویی خوزستان رضا نظری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، عماد پناهی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، امیرمحمد بهادری معاونت گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز که از ابتدای این حادثه در آبادان حضور پیدا کرده بودند به بحث درخصوص ابعاد مختلف این حادثه پرداخت.

رضا نظری مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به نکات مختلفی از جمله شفاف سازی گفت: نکته بسیار مهمی که حائز اهمیت است این است که شخصی مثل آقای عبدالباقی که یک پیمانکار بوده است، و چندین سال در آبادان و نقاط مختلف خوزستان پیمان کاری کرده است باید دید چگونه توانسته است از رانتی استفاده کند چنین ساختمانی را بدون مجوز و نکات ایمنی بسازد.

نظری در ادامه افزود: نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است عدم توانمندی دستگاه قضایی در مواجهه با این موضوع است. در مجموع میتوان گفت دلایل کوچک بسیاری در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا منجر به چنین اتفاقی شدند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر می بینید:

عماد پناهی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در بخشی از صحبت های خود افزود: یکی از مشکلاتی که ما در حوزه ساخت و ساز داریم نظارت وابسته به شخص است به جای آنکه نظارت وابسته به یک نهاد باشد. بعضی از سال ها یک شخصی می آید و یک کار درست را انجام میدهد و سال بعد ممکن است شخصی بیاید و کار غلطی را انجام بدهد و این یک سیکل معیوب است که وابسته به شخص است و هر جایی که مبانی نظارتی اش وابسته به یک شخص باشد محکوم به شکست است.

وی افزود: وقتی شاهد آن هستیم قوانینی که باید جلو فساد را بگیرند، فساد را قانونی میکنند در نهایت خواهیم دید شخصی که سرمایه دارد آن کار نادرست را انجام میدهد به طور مثال ماده 100 یک قانون فساد زاست و برای فردی که امکان هزینه در این مسیر را داشته باشد مسیری خواهد بود که بتواند به راحتی به خواسته اش برسد.

پناهی در بخش دیگری با اشاره به تخلفات قبلی شورای شهر و شهرداری آبادان درباره استفاده از واکسن های سهمیه پارکبانان گفت: وقتی بازدارندگی مناسب در موارد مختلف به درستی صورت نمیگرد به راحتی فساد زیاد میشود. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر ببینید:

امیرمحمد بهادری معاون گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به قومیت های مختلف خوزستان گفت: همانطور که میدانیم خوزستان دارای قومیت های زیادی است و در بحث رای گیری اکثرا مردم به افرادی که از قوم خودشان هستند رای میدهند و کارآمدی را ملاک قرار نمیدهند و این آسیب بزرگی را به خود مردم میزند.

بهادری افزود: رسانه ملی هم در پوشش این موضوع بسیار کند و ضعیف عمل کرد و این موضوع باعث ایجاد چند دستگی در بین افرادی شد که به صورت شخصی اخبار را اطلاع رسانی میکردند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر می بینید:

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز با انتقاد از عملکرد صدا وسیما گفت: نکته دیگربحث رسانه ای کردن این موضوع است که ما در بحث حادثه متروپل حتی یک سخنگوی توانمند هم نداشتیم که اطلاع رسانی دقیقی از اخرین وضعیت آواربرداری ارائه کند بلکه این خود فعالین اجتماعی بودند که هر کدام به تنهایی سعی در بازتاب اتفاقات داشتند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر می بینید:

پناهی افزود: ما شاهد این بودیم که مردم وقتی میدیدند اقدام درستی صورت نمیگیرد و اطلاع رسانی دقیقی هم وجود ندارد، به ناچار برای نجات جان خویشاوندان خودشان مجبور به درگیری با نیرو های انتظامی میشدند. و پس از آن شاهد آن بودیم که رئیس صدا و سیما دیک برنامه ای میگوید که به بنده دستور داده شد که پخش زنده نداشته باشیم، و این موضوع عصبانیت و نارضایتی مردم را دوچندان کرد. در نهایت این عدم شفافیت بابی شد برای استفاده ضد انقلاب تا بتوانند به راحتی از این موضوع سواستفاده کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با اشاره به وظایف تشکل های دانشجویی گفت: عملکرد تشکل های دانشجویی باید به این نحوه باشد که روی قانون گذارها تاثیر گذار باشند و رسانه ملی کار اقناع سازی را انجام دهد چرا که برخی اوقات ساختمان هایی هستند که باید تخریب شوند ولی خود مردم به واسطه استفاده اجازه تخریب نمی دهند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر می بینید:

معاون گفتمان سازی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز در بخش دیگری افزود: رسانه ملی هم در پوشش این موضوع بسیار کند و ضعیف عمل کرد و این موضوع باعث ایجاد چند دستگی در بین افرادی شد که به صورت شخصی اخبار را اطلاع رسانی میکردند. این موضوع سبب شد تا مردم خوزستان یک تبعیص بین خودشان و مرکز ببینند. زیرا ما در تهران حادثه پلاسکو را داشتیم و شاهد آن بودیم که لحظه به لحظه اخبار به صورت مستقیم مخابره میشد اما در حادثه متروپل همچین اتفاقی نیفتاد و فقط به یک گزارش پنج دقیقه ای بسنده میشد. و همه این اتفاقات دست به دست هم داد تا شاهد نارضایتی مردم در این زمینه باشیم.

بهادری در ادامه با اشاره به یک مطالبه بسیج دانشجویی که در حال پیگیری هستند گفت: یکی از مواردی که در خوزستان کاربردی است قانون حد بستر خوزستان است و اگر کنار رودخانه بروید می بینید که در کنار رودخانه و حتی داخل خود رودخانه با رانت های مختلف اقدام به ساخت ساختمان می کنند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر می بینید:

درپایان رضا نظری با اشاره به ساختمان هایی دیگری که در آبادان، خرمشهر و اهواز به بدون مجوز هستند گفت: از این نوع ساختمان ها در شهرهای مختلف خوزستان کم نداریم که بدون مجوزهای مهندسی و محیط زیستی ساخته شدند و تنها با مطالبه جنبش دانشجویی می توان اقدامی چون فارغ از منافع و فارغ از جریانات مختلف به این مسائل ورود کنند. جزئیات بیشتر را در فیلم زیر می بینید:

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۲۰ توصیه رهبر انقلاب در دیدار فرهنگیان چه بود؟
حماس: منتظر پاسخ هستیم و در عین حال دستمان روی ماشه است
رویداد بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گزاری و جلب مشارکت‌های عمومی در فرودگاه‌های ایران برگزار می‌شود
اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد +عکس
اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس افتتاح شد
نگهداری تَک پلاک جرم است
شهادت امام صادق(ع) هیأت کجا برویم؟
آغاز رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین آزمون دستیاری پزشکی
تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
چراغ سبز غرب به اوکراین برای حمله به روسیه
آتش‌سوزی مهیب در شهرک چوبی گیلان
بی‌احترامی اردوغان به نخست وزیر هلند +فیلم
دیوارنگاره تمثال شهدای دانشکدگان فنی دانشگاه تهران رونمایی شد
آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش» فردا برگزار می‌شود
اعطای «گرنت» به تشکل‌های دانشجویی تصویب شد
«بازداشت اتوبوسی» دانشجویان آمریکایی! +فیلم
ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد +جزئیات
سابقه نامزدتان را در سامانه «انتخاب ایران» بخوانید
فیلم سیاه مرد بدهکار از زن طلبکار
شبح جنگ چگونه از ایران دور شد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top